ღ BLOGGERians ღ

ღ Anda suka Blog ini ? :) ღ

Thank You for LIKING my BLOG dears :) LOVE YOU ALL !!

Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru :)


BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki

Berguru kepala ajar

Ibarat bunga kembang tak jadi

(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)


Dialah pemberi paling setia

Tiap akar ilmu miliknya

Pelita dan lampu segala

Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat

Alur kesetiaan mengalirkan nasihat

Pemimpin yang ditauliahkan segala umat

Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa

Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta

Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara

Jika hari ini seorang ulama yang mulia

Jika hari ini seorang peguam menang bicara

Jika hari ini seorang penulis terkemuka

Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.


Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya

Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota

Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu

Dia adalah guru mewakili seribu buku;

Semakin terpencil duduknya di ceruk desa

Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu,
guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat

Menjadi kenangan ke akhir hayat.


USMAN AWANG
1979


**************************************

ehem2,
di pagi yg cmbest neh kan,
aku nk ambil kesempatan nk ucapkan,
'Selamat Hari Guru'
kepada sumer cikgu2 yg telah mengajar aku,
dari aku taski smpailaa aku skola menengah.
Terima Kasih yg ta terhingga aku ucapkan.
kerana diorangla aku berjaya mnjadi seorang yg berguna. ahaks!
*cewahh,ayat nk berbungaa je aku neh. haha *
wpon aku taw,sepanjang aku skola mcm2 yg da aku wat,
aku suka tido lam kelas,
aku suka bising lam kelas,
aku suka sgt kutok cikgu yg aku ta suka,
aku suka ta siapkan keja skola,
*taw copy dr membe je xspecially subjek BM,haha*
n berlambak2 lagi laa,
aku pon ta ingat mende ape dah. haha
name je pengawas skola,
tp perangai cm hampeh. bhahaha~XD
neway,tuu jep laa aku nk bebel are neh.
once again, i wish all the teachers "Happy Teacher's Day" !! :)
k,smpai sini dlu yaa kawankawan.
bubyeee~


P/S: haha,pagi2 da merepek.
dah ar bgn awal gilaa are neh,
mimp apa ntah. hik3
haa,seblom aku terlupaa.
aku nk wish kat sorg mmbe aku neh,
"ALL THE BEST & GOODLUCK"
taw wat presentation satg. muahx !!


Anda suka entry ini ? TERIMA KASIH banyak banyak yeh sayang :)

10 comments:

Eciz said...

eii. nakal jugak dia kat skolah ye. ;D

nak tgk apa yg kamu sudi komennn = BLOG PALING MENYENGAT

+MisZ NuRuL+ said...

eciz; haha,tadelaa nakal sgt. nakal sket jep. hik3~XD

beruang said...

haha..
x wat keja skola bnd biasa la..
haha

+MisZ NuRuL+ said...

beruang; haha,shh. memang aa benda biasa pon. tp aku an pengawas,mmg cikgu pandang hampeh aa. kih3 XD

kyo_9 said...

terbaeek aa puisi usman awang..

+MisZ NuRuL+ said...

kyo; memang2. puisi usman awang mmg terbaikkk punyaaa. :p hihihi

nani :) said...

kalau jadi guru yg bestnye
mase hari guru
dapat hadiah banyak2
agaga :D

+MisZ NuRuL+ said...

nani; haa,taw tape. tp ikot gak cikgu tuu femes ke ta dalam klagn budak2nye. hehee :p buatnya budak tuu ta ske sgt ngn cikgu tu,mmg harapan aa nk dpt adiah. bhahaha~XD

epa said...

kalu aku jd cikgu
mesti dapat hdiah bnyk2
kn?
heehe

+MisZ NuRuL+ said...

epa; sudahlaa. haha :p nk bezakan ko ngn budak2 pon susaa kot. wakakakaka ~XD *kijam gilaa aku,lalala :p